BOLTS




Saturday, May 12, 2007

٭
اینکه دانش را در یک آی سی ذخیره کنیم و بعد آنرا در یک چشم به هم زدن آنرا به فکرمان منتقل کنیم در خیلی از داستانهای علمی تخیلی هست.
فکرش را بکنید : یک لحظه یک آی سی به کله تان وصل می کنید و بعد همه تاریخ ادبیات را یاد می گیرید، همه کتابهای خواجه عبدالله انصاری و تاریخ وفات کسایی مروزی.

کنکور دادن آنوقت خیلی کار ساده ای می شود.
فکرش را بکنید : خنگ ترین آدمها می توانند با چند تا از این آی سی ها دانشگاه شریف قبول بشوند.
آنوقت شما در دانشگاه شریف ختگ ترین همکلاسی دبستانتان را می بینید. بعد فکر می کنید :
"دنیا خیلی کوچک است ها! نه ؟ "

اینکه دقیقا به چه ترتیب یک مجموعه خاطره، دانسته و تاریخ زندگی برای اردشیر تیرداد که از سرزمین جادوگر از آمده بود، در زمین ما ساخته شد، چیزی شبیه به همان آی سی ها است.

اردشیر از گردباد که پیاده شد، غریبی نکرد. یک آی سی به او وصل شده بود که برایش تمام خاطرات زندگی را تا آن لحظه در زمین تعریف می کرد. اردشیر تیرداد کنار مجسمه مادر در پارک ملت از گردباد پیاده شد. او به کمک آی سی می دانست که پارک ملت اول اسمش پارک شاهنشاهی بوده و بعد پارک ملت شده. می دانست که مجسمه مادر اولش حجاب نداشته و بعد با حجاب شده.

اردشیر می دانست که خیلی ها اول حجاب نداشته اند و بعد با حجاب شده اند.

دلیلش را هم می دانست و حتی "یا روسری یا توسری" را هم بلد بود.
اردشیر حتی یادش می آمد که یکبار بچه که بوده در پارک ملت پدرش را دستگیر کرده اند. چون کتابی درباره کودتای بیست و هشت مرداد می خوانده.
اردشیر کاملا کمیته ای که با پدرش رفته بودند را یادش بود. هر چند که اردشیر اصلا آن سالها اینجا نبود و در سرزمین جادوگر از بود. و مردم سرزمین جادوگر اصلا پدر ندارند. آنها از اول همانطور که هستند بوده اند. نه بزرگ می شوند، نه پیر می شوند.

کمیته همان چیزی است که بعد ها اسمش شد نیروی انتظامی. و البته وقتی اسمش عوض شد، یک کمی پلیس و آگاهی و اینجور چیزها هم قاطی اش شد.
وقتی که اسم نیروی انتظامی هنوز کمیته بود، کارش این بود که پاترول های چهار در سبز سوار شود و در خیابان به مردم گیر بدهد.

روی پاترول نوشته بود :4WD
و مردم ترجمه می کردند : 4 ولگرد دیوانه.

Labels:




Comments:
امروز داشتم کامنتری فیلم سولاریس رو می دیدم توش می گفت اداره سانسور شوروی 45 مورد ایراد از فیلم گرفته بوده و بعد از تصویب پروژه یه دفعه بودجه فیلمو نصف کرده. مثلا می گفته باید تو فیلم مشخص بشه آینده دنیا چجوریه کمونیستیه یا سرمایه داری یا باید آخر فیلم خوش بینانه بشه یا باید چهره ای که از زمین نشون داده می شه از دور طوری باشه که روشن و زیبا به نظر بیاد و امیدوار کننده باشه و صحنه ای که کریس زنشو بغل می کنه شبیه صحنه فیلمهای غربی از تختواب نشه و این که لباس زن نباید شبیه لباس زنهای روسی باشه و ... نمی دونم چرا این کامنتو گذاشتم شاید چون حرف فیلم علمی تخیلی بود و حرف توسری هایی که یه ملت باید بخورن چون یه عده که منافعشون ایجاب می کنه خودشونو محق می دونن به مردم بگن به چی و چطوری فکر کنن.
 
آقا شما مطمئنی می‌گفتند ۴ ولگرد دیوانه؟!! دروغ چرا ما که بچه بودیم و معنی کلمه آخری را نمی‌فهمیدیم ولی به جای دیوانه یک کلمه دیگری به کار می‌بردند که با همان «دیو» شروع می‌شد و یک کلمه چهار حرفی بود! :D
 
هم مدرسه ای، ما بهشون میگفتیم 4 ولگرد دیو... شما انگار خیلی مودب تر بودین! خوش باشی پسر
 
البته شما از فرهيختگيتونه که شنيديد ۴ ولگرد ديوانه . ما که در نوجوانی و جوانی طور ديگری به سمعون رسيد .. ۴ ولگرد د*وس
 
تقصیر این آی سی های حافظه آقای تیرداد است که خیلی آی سی های مودبی می باشند. البته دروغ چرا ما که بچه بودیم همان دیوانه را می گفتیم.
 
قبل از هر چيزي بايد شباهت ها را ديد
شباهتها راهنمايان بسيار خوبي هستند
كسي كه مي گفت چه كاري به حجاب داريم.همان لحظه كه اين سخنان را مي گفت خودش به چه چيزي شباهت داشت؟
كسيكه فيلم پر فروشي ساخته است با اين همه ادعاي تغيير وقتي چهره اش را مي بيني يا سخنش را مي شنوي هنوز مي داني به چه چيزي شبيه است
كميته،نيروي انتظامي ،پليس ... اسامي متفاوت اما كافيست شباهتشان را ببينيم
بهتر است آي سي بسازيم تا شباهتها را در ذهنمان نگه دارد آي سي بسازيم تا شباهتها يادمان نرود. شايد اينبار بهتر عمل كنيم.
 
Post a Comment

........................................................................................

Home