BOLTS




Thursday, April 24, 2008

٭
و عاقبت "شبه آمار"
-------------------
1- راستش آن همه جاده خاکی رفتن هم برای خودش عالمی داشت. آن حس شیطنتی را می داد که وقتی باید کاری را بکنی و به جایش کار دیگری می کنی. هر چند شاید بی ربط هم نبود همه آن بحث با به این بحث
"شبه آمار" و لابد شاید یک روزی کسی که از من در این بحث ها وارد تر است، این قضیه را بهتر شرح بدهد.

2- شاید هم نام اشتباهی را انتخاب کرده باشم، شاید نام بهتری که می تتوانستم به جای شبه آمار استفاده کنم، نمونه گیری غلط بود.

3- بگذارید یک مثال ساده بزنم:
همه ما معتقدیم که درست همان روزی که کارواش می رویم باران می آید.
(باورتان نمی شود آن پست آقای الف را بخوانید که نوشته بود حاضر است به سازمان هواشناسی کمک کند. یا آن پست قدیمی من را که نوشته بودم آماده ام پروژه کویر زدایی را با کارواش رفتن وسط کویر لوت به نتیجه برسانم، یا آن نوشته خیلی قدیمی ابراهیم نبوی را که پیش بینی کرده بود که آن شب باران خواهد آمد چون آنروز عصر کارواش رفته است)

4- مثال پیچیده تری هم می توانم مطرح کنم :
اینکه بلور آب زمزم از همه آب های دنیا زیبا تر است و اینکه اگر به بطری آب بگوییم دوستت دارم بلورش زیبا می شد و اگر بگوییم از تو متنفرم بلورش زشت می شود.

5- شبه آمار یکی از اصلی ترین ریشه ها و پشتیبان های شبه علم است. مشاهدات غلطی که انجام می شوند، به نتیجه های غلط می انجامند و از آنجا که آن نتایج به مشاهدات ظاهرا علمی متکی اند، علمی دانسته می شوند.

6- دکتر علی اکبری می تواند با آمارگیری از بیمارانی که پشت در خانه اش جمع می شوند ثابت کند که درصد بالایی از آنها بوسیله انرژی درمانی بهبود یافته اند.

7- آن آقای ژاپنی هم می تواند به استناد عکس هایی که با میکروسکوپ از بلور آب گرفته است اثبات کند که بلور آب زمزم از همه بلورهای دیگر دنیا زیبا تر است.

8- من و شما هم با یک مراجعه ساده با حافظه مان می توانیم بگوییم که در اکثر روزهایی که کارواش رفته ایم باران آمده است.

9- اما آیا واقعا باران و کارواش به هم ربطی دارند؟
نه. اما هر دو آنها با حافظه ما ربط دارند.
آن بارهایی که وقتی کارواش رفته ایم باران آمده است، از حرصی که خورده ایم، یادمان مانده است. اما آن روزهایی که باران آمده و ما کارواش نرفته ایم یا آن روزهایی که کارواش رفته ایم و باران نیامده است یادمان نمانده است.

10- بلور آب هم با دوستت دارم زیباتر نمی شود، مسئله این است که از کدام قسمت از بلور آب در زیر میکروسکوپ عکس بگیریم، وقتی که معتقد باشیم که بلور آب با دوستت دارم زیباتر می شود، زیر میکروسکوپ دنبال بلورهای زیبا می گردیم و بلورهای خیلی معمولی را که قسمت اعظم بلورهای یخ را شکل داده اند مورد توجه قرار نمی دهیم. برعکس در بلور یخ بطری ای که به آن گفته ایم از تو متنفرم، اولین بلور مزخرفی که جلوی چشممان می آید را عکس می گیریم.

11- دقت کرده اید : همیشه آخرین کلید در را باز می کند.
این یکی به دلیل این است که شروع می کنیم به امتحان کردن کلید ها، وقتی که در باز شد دیگر به امتحان کردن بقیه کلیدها ادامه نمی دهیم. در نتیجه آخرین کلیدی که امتحان کرده ایم در را باز کرده است.

12- آیا درصد بالایی از بیماران بوسیله انرژی درمانی شفا پیدا می کنند؟
نه ، درصد بالایی از بیمارانی که مستعد تلقین هستند بهبود علایم بیماری را نشان می دهند.
اما چون فقط آن بیمارانی که مستعد تلقین هستند پشت در خانه آقای علی اکبری جمع می شوند آمارگیری از آنان نشاندهنده موفقیت این روش است.
درست مثل آن است که آمارگیری نظر مردم ایران درباره رابطه با آمریکا را در نماز جمعه انجام بدهیم.

13- ایرانی ها باهوش ترین مردم دنیا هستند، از 12 نفر پذیرفته شه دکترا در دانشگاه استنفورد ، هفت تایشان ایرانی هستند.
نه ایرانی ها باهوش ترین مردم دنیا نیستند، استنفورد فقط یکی از دانشگاههای خوب دنیا است، سال مورد نظر هم فقط یک سال از چند صد سال فعالیت این دانشگاه است. در همان سال آمار دانشگاه ییل و یا دانشگاه جورجیوتک یا ام آی تی ملت دیگری را به عنوان باهوشترین مردم دنیا معرفی می کند. در همان دانشگاه هم کافی است که یک سال دیگر یا یک رشته دیگر را مورد توجه قرار دهیم تا به این نتیجه برسیم که کره ای ها یا هندی ها یا چینی ها باهوش ترین مردم دنیا هستند.

14- ناسا را هم مهندسان ایرانی نمی گردانند. به خدا قسم !

15- مشکل "شبه آمار"، مشکل نمونه برداری غلط است، انتخاب نادرست محل نمونه برداری، نمونه برداری گزینشی، اتکا به حافظه به جای ثبت علمی نتایج. و با همین نمونه های نادرست، نتایج نادرستی بدست می آوریم که گاهی بسیار با واقعیت موضوع تفاوت دارند.

Labels:




Comments:
من اسمش رو گذاشته ام دستچین کردن داده ها
نمونه گیری جهت دار هم بهش می گن

cherry picking, biased sampling
 
خدا عمرت بده که اینا رو می‌نویسی. دو نکته فقط:
یکی اینکه اون قضیه کارواش و بارون بعضی وقتا یه جمله است که عصبانیت آدم رو می‌رسونه نه اینکه واقعا بهش اعتقاد داری.
یک نکته دیگه هم اینکه خودت نباید به این استحکام و بدون منبع حکم صادر کنی. احتمال بارون اومدن رو قبول دارم که سالیان ساله روش تحقیق شده.در مورد انرژی درمانی هم تحقیق زیاد شده گرچه فکر کنم هنوز هم می‌شه. ولی مثلا در مورد تعداد ایرانی‌ها و اینا نمی‌شه به این راحتی نظر داد. باید اول یه کسی یه آمارگیری درستی بکنه (یعنی اگه بخوایم معیار هوش رو پذیرش تو دانشگاه‌های خوب بگیریم) مخصوصا بر اساس جمعیت تا بعد بشه نظر داد. اگه از اون طرف بگی که کلا توزیع هوش در همه مردم دنیا یکنواخته و اصلا هیچ ملتی از ملت دیگه باهوش‌تر نیست باز یه چیزی.
 
Excellent !!
 
salam
man hameye posteto nakhoondam, vali kamelan ba harfat movafegam.
(albate dar mahdoodye sample hayee ke az matnet gereftam.)
man daneshjooye PhD dar Canada hastam. reshtam Geostatistics hast. (yek no amare fazayi)
kheli vagta age sample ma ham dorost bashe , rahat mishe be natayeje galat resid. masalan, age shoma harjaye donya be jahaye ke kelisa(ya masjed) bishtare berin mibinin ke gatl o jenayat ham bishtare. vali ino ham bayad dar nazar gereft ke kelisaha va masajed jahayi ke jamiyat bishtare sakhte tedadeshoon ham bishtare, pas amar e jenayat ba mizane masjed ya kelisa ziyad ertebati nadare. ;)
 
فوق العاده عالي! احسنت! :-)
 
کیف کردم.
باورت میشه در پست بعدی ام میخواستم راجع به مخالفتم با اعتقاد به تولد در ماه خاص و مثلا اینکه من چون شهریوری ام فلان جورم و این اخلاق را دارم حرف بزنم!البته در 2 پست بعدی ام
 
سلام دوست عزیز
مدتهاست نوشته هات رو می خونم. بلاخره از گوگل ریدرم اومدم بیرون تا بهت تبریک بگم به ذهنی که انقدر قشنگ این مطلب رو ادا کرده.
ضمنا بی اجازت لینک رو هم گذاشتم تو وبلاگم
همیشه شاد و موفق باشی
 
راستش بوتلز عزيز اينهايي كه گفتي رو من خودم شخصا خيلي شبه آمار نمي دونم بلكه بيشترشون رو اصلا قبول ندارم
يعني حتي نمي گم آيا اين داده ها جزو آمار حساب ميشه يا نه
من شبه آمار رو چيزي مي دونم كه واقعا آماري بشه ازش گرفت و روش كمي فكر كرد
قبل از اون بزار يكي دو تا از بندهايي رو كه نوشتي يكم باز كنم از ديد خودم
داستان كارواش و باران كه خب از ديد من يه تخيل بسيار جالبه!
در مورد بلور آب و كلمه زيبا و كلمه زشت نمي تونم بگم كه آيا واقعا همچين شكلي تشكيل شده يا نه و آيا با كلمه زيبا بلور هم زيبا شده است يا نه
به دو دليل
اولا زيبايي رو ما تعريف مي كنيم پس بلوري كه از ديد ما زشت است شايد اصلا زشت نباشد
دوم اينكه ممكنه من كلمه زيبايي رو بگم و بلور هم زيبا بشه اما احتما خيلي زيادي وجود داره كه از تن صدا و امواج اين شكل ايجاد شده باشه؟ پس من ميرم بلور رو در همه كشورها و از همشون مي خوام كه كلمه خوب و كلمه بد بگن خب مشخصا زبانهايي پيدا مي شن كه با اينكه كلمه خوب ميگن بلور زشت ميشه و يا وقتي كلمه زشتي رو ميگن بلور به زيباترين حالتش در مياد

در مورد دانشگاه كاملا مشخصه چرا تعداد ايراني ها كم نيست! چون كار ديگه اي ندارند كه انجام بدهند و تنها مجبورن برن دانشگاه و درس بخونن. اين انقدر واضحه كه من تعجب مي كنم مردم فكر مي كنن ملت ايران خيلي باهوشه! تازه اين باهوشهاي ما اغلب در مهندسي و پزشكي هستند. باهوش اقتصادي و باهوش روانشناسي و باهوش بيزينس و ... كجان؟؟

حالا ديد من از شبه آمار مي تونه مثال زير باشه
اگه يك فضايي آماري از موجودات كره زمين بگيره نتيجه اي كه بهش برسه شايد اين باشه كه كره زمين در دست حشرات است!! و اين موجودات توانسته اند زمين را در اختيار بگيرن. مشكل آمار در اينجا اينه كه فقط به تعداد كار داره و كارآمدي رو نمي بينه. يعني درسته كه حشرات بسيار زيادند اما اگه كسي بخواد بياد روي زمين زندگي كنه اين انسانها هستند كه براش مشكل اول خواهند شد و نه حشرات. انسانها هستند كه بهش حمله خواهند كرد
 
bemiri blogger!! pir shodam ta in comment ro bezaram :

نادر عزیز

اصلا نمی خواستم دوباره وارد بحث کذایی بشوم ولی کامنت تو قلقلکم داد. تو احیانا ترکیه را با تونسی جایی اشتباه نگرفتی؟ در ترکیه فاحشه خانه ها به طور رسمی فعالیت می کنند. فاحشه ها کارت دارند و مرتب مورد مداوا و آزمایش قرار می گیرند. مجله های پ.ورنو و س.ک.س شاپها در هر خیابان موجود است و آن موقعی که خیلیها دیکته تاپ لس بلد نبودند بنویسند ( 20 سال پیش) من با همین چشمهای خودم در سواحل مارماریس در ترکیه خانمهای تاپ لس را دیدم! خواستم روشنت کنم برادر که در تصورات اشتباه نمانی. آیا واقعا در جوامع آزاد تجاوز جنسی صورت نمی گیرد؟ شبه آمار و این برنامه ها؟! داشتیم؟
 
من كاملا به اشتباهم اعتراف مي كنم.
احتمالا دليلش چشمان پاك من است كه چنين چيزهايي را نديده بودم. البته من فقط آنتاليا و كوش آداسي را ديده ام و در هيچكدام آنها نه كسي را تاپ لس ديدم نه مغازه سكس شاپ. چراغ قرمز هم نديدم سر در خانه اي باشد. احتمالا دليلش اين بوده كه من دنبالش نبوده ام.
اما حق با شماست : فحشا در تركيه آزاد است، پورنو گرافي هم همينطور :
http://www2.hu-berlin.de/sexology/IES/turkey.html#8

همانطور كه شما به خوبي نوشته ايد، كامنت من نمونه واضحي از شبه آمار بود، نتيجه گيري بر اساس مشاهدات شخصي، بدون مراجعه به منابع علمي. بدون استفاده از اطلاعات گردآوري شده بر اساس روش علمي، كه به نتيجهگيري اشتباهي انجاميده است.
 
خیلی حرفه. آدم از دسامبر 2002 بنویسه و بعد من خیلی اتفاقی بیام اینجا ببینم ... ای دل غافل ! یک بلاگ توپ پیدا کردم. نمی خوام مثل خیلی ها کلاس بزارم که:

"آره من خیلی وقته می خونم اما تا به حال کامنت نذاشته بودم اما ... "

جدا حالم گرفته شد که چرا زودتر من به اینجا نیومده بودم. نشستم از اون پست 12 مارچ 2008 تا الان رو خوندم و خیلی خوشحالم که یک ذهن استدلال گر دیگه پیدا کردم.

آقا ما لینک کردیم شمارو. خواهشا اگه آپدیت کردی پینگ بده بیایم سراغت.
 
خب بالاخره امشب خانوم شین سر راحت زمین می ذاره!س
 
آقای ب عزیز خواهشی داشتم از شما که اگر لطف کنید و پاسخ دهید بسیار سپاسگزار خواهم بود. در مطلب "آقای ب و تکالیف روشن" (19 فوریه) به آزمایشی اشاره کرده ایدکه در امریکا در ارتباط با تاثیر دعا بر درمان بیماران انجام شده بود. دوستی دارم که مشتاق است منبع اصلی این خبر را بداند که احتمالا در نشریه ای که دارند از آن استفاده کند. سپاسگزار خواهم شد اگر مقدور است آدرس یا رفرنس اصلی این مطلب را برایم ارسال کنید.
ممنونم
آدرس من
elahe.x@gmail.com
 
سلام.
من بتازگي شروع به نوشتن كرده ام. خوشحال مي شوم نظر تيزبينانۀ شما را در مورد اولين پستم بدونم.
با سپاس
 
سلام، من هنوز همه چیز را کامل نخوندم که نظر بدم فقط یه چیزی نظرمو جلب کرد که برای اطلاع عموم بگم ،در کوش آداسی سکس شاپ هست،خوبشم هست. من خودم هر سال یک سری بهش میزنم.آخه حیفه تا اونجا بری و سری به سکس شاپش نزنی،نادر جان سفر قبلیت باطل شد باید دوباره بری.
ببخشید موضوع بی ربط بود اما خواستم کسی تا اونجا میره بی نصیب نمونه.
 
آقای جولیا این رو لطفا برای اصلاح «ی»ها و استفاده از نیم فاصله دانلود کنید
http://khabgard.com/traylayout-1.2.zip
http://www.khabgard.com/?id=1564547662
 
Post a Comment

........................................................................................

Home