BOLTS




Sunday, September 10, 2006

٭
آقای ب و تکرار تاریخ
-----------------------
در پاسخ به سوال خیل مشتاقان علاقمند، آقای ب یکبار برای همیشه مسئله تکرار تاریخ را حل می کند تا مشکل تمام تاریخدانان و فلاسفه را یکجا حل کرده باشد و این بندگان خدا بتوانند وقتشان را صرف مسایل مهمتر دیگری کنند.
صد البته آن مسایل دیگر هم مانند این یکی لاینحل باقی خواهد ماند تا اینکه دست به دامان آقای ب بشوند و ایشان آن مشکل را هم برای آنان حل کند.

آقای ب می گوید، اینکه تاریخ به صورت جزئی و موردی تکرار می شود هیچ مسئله اسرار آمیزی را نشان نمی دهد.
دلیل خیلی ساده ای دارد :
تعداد حالتهای عملکرد ممکن بین فاکتورهای تاثیر گذار در وقایع تاریخی شامل : ساختارهای اعمال قدرت و ساختارهای حصول ثروت و مانند آنها، محدود هستند.
در نتیجه تعداد محدودی فرا-حادثه تاریخی ممکن است رخ دهند.
( منظور آقای ب از "فرا-حادثه" آن حوادثی است که به صورت سر مشق کلی دانسته می شوند و البته این عبارت ممکن است کاملا چرند باشد چرا که ایشان آن را همینطور فی البداهه ساخته است (
تکرار پذیری وقایع در این شرایط درست همانقدر قابل پذیرش است که تکرار پذیری رخداد مجدد یک تاس مشخص در طول یک بازی تخته نرد.

علاوه بر این، مطالعه همانندی های دو واقعه تاریخی، تنها پس از رخداد هر دو آنها انجام می شود، در نتیجه، به احتمال بسیار زیاد، برای هر حادثه تاریخی جدید، حادثه تاریخی دیگری در گذشته وجود داشته است که همانندی های جالب توجهی با آن دارد.

برای همین است که مشابه بودن وقایع دوران حاضر ایران، با وقایع یکصد و پنجاه سال پیش فرانسه چیز عجیبی نیست.
در واقع هر اتفاق دیگری هم که در ایران امروز رخ می داد، با احتمال زیاد می شد آنرا مشابه اتفاق دیگری که مثلا 70 سال پیش در ایتالیا یا سی سال پیش در روسیه یا نود سال پیش در ژاپن رخ داده است دانست.

آقای ب می گوید این از مسئله تکرار تاریخ. آقای هگل و دیگران اگر در مورد مسایل دیگر هستی شناسی هم سوالی دارند تشریف بیاورند جلو.



Comments:
نادر تو هم شروع کردی بالای دیپلم نوشتنا!!! بهتر نیست یکی دو تا از اختراعات رامین رو معرفی کنی؟
 
tahlile jaleb va bi khasiate ghashangi bood! :)
 
برادر بزرگوار ب!
بنده از این تریبون استفاده کرده و ضمن آرزوی سلامتی و قبول طاعات و عبادات شما توقیف روزنامه شرق را به آن جناب که همواره سنگ صبور دوستان خصوصا در لحظه های سنگین ورشکستگی بوده اید تبریک و تهنیت عرض مینمایم... باشد که خون این طفل معصوم مشت محکمی باشد بر دهان همه یاوه گوبان که میگفتند هیچ چیز در این مملکت برگشت پذیر نمی باشد و دیدیم که ظاهرا همه چیز میتواند برگشت باشد کما اینکه بوده است، جز لحظات خاطره انگیزی که در عنفوان جوانی در رکاب شما و به تلمذ و کسب فیوضات طی گردید...
از خداوند متعال توفیق و طول عمر با برکت برای جنالعالی را خواستارم.
الاحقر
کوروش
 
Post a Comment

........................................................................................

Home