BOLTS




Sunday, September 21, 2008

٭
ماشين حساب آقاي ب و همين يك ساعت
--------------------------------
به مناسبت شب هاي قدر، ساعت كار بانك ها در روزهاي شنبه و چهارشنبه يك ساعت ديرتر آغاز مي شود.
ماشين حساب آقاي ب خوانده است كه ميزان نقدينگي در كشور ايران حدود 164 هزار ميليارد تومان است.
با حساب بهره 12 درصد، ميزان بهره (همان كارمزد خودمان) سالانه 19680 ميليارد تومان مي شود.
هر ماه كاري 194 ساعت و در نتيجه كل سال كاري2328 ساعت است.
در نتيجه بهره اين پول در اين دو ساعتي كه بانكها تعطيل هستند مي شود تقريبا 17 ميليارد تومان.
با اين پول مي شود 15 عدد مدرسه ساخت يا 6 عدد پل.

فرق ما با كشورهايي كه پيشرفت مي كنند در همين يك ساعت هاست.

Labels:




Comments:
مشكل همه ما اينه كه دنبال يه راهيم كه بيشتر استراحت كنيم. فكر كنم كم خوني گرفتيم!!!!!!
 
کاملا موافق نیستم، شاید تا حدودی باشم. فرق ما با کشورهای پیشرفته در خیلی چیزهای بیشتر و بنیادی‌تر است. این دو ساعت‌ها فقط ارزش حضور قیافه‌ای دارد. حضور با بازده با حضور قیافه‌ای فرق دارد.

در آمریکا هم اگر تعطیلات رسمی به تعطیلات آخر هفته وصل شده باشد، بطور غیررسمی اما سنتی مردم چند ساعت زودتر محل کار را ترک می‌کنند. حتی شاید بلافاصله بعد از ناهار.

شاید این طور استدلال کنی که این تعطیلی‌های گاه به گاه نشانه این است که ما کار کردن را با خاله بازی اشتباه گرفته‌ایم. در آن صورت تا حدودی موافقم. اما اگر سیستم آن گونه که مثلا در آمریکا مستحکم بنا می‌شود بنا شده باشد، این یکی دو ساعت‌ها نباید اثر مخربی داشته باشد.
 
مسئله حضور قيافه اي كه شما گفته ايد در واقع تفاوت شركت هاي دولتي و خصوصي است.
يك شركت خصوصي چاره اي بجز كاركردن با تمام بازده ندارد. در نتيجه روشهاي مديريتي و شيوه هاي گردش كاري را برقرار خواهد كرد كه هر يك ساعت كار پرسنلش را بصورت مفيد استفاده كند.
در سازمانهاي دولتي اصلا اين امر وجود ندارد.

در شركت نسبتا كوچك ما، هزينه حقوق پرسنل در هر ساعت، بيش از صد هزار تومان است. در نتيجه براي ما مهم است كه هر يك ساعت كار پرسنلمان را به شكل مفيد بهره برداري كنيم.
در سازمانهاي دولتي، همه اين يك ساعت ها صرف خميازه كشيدن و غيبت كردن مي شود.
در نتيجه صحبت شما درست است، در اين يك ساعت ها در ادارات دولتي اصولا كاري انجام نمي شود، چه تعطيل باشد و چه نباشد.
 
می شه به این ماشین حسابتون بگید حساب کنه ببینه هزینه ی ساخت یه ضریح چقدره ؟ و باهاش چند تا مدرسه می شه ساخت ؟
 
آقا مسیری که برای محاسبه انتخاب کردی ایراد داره در واقع حجم نقدینگی رو برای این داستان استفاده نمی‌کنن چون بحث راکد بودنش پیش می‌آد و همین‌طور هم نرخ بهره مشکل حجم سرمایه‌گزاری داره.
کاری که باید بکنی از جی‌دی‌پی می‌گذره. با فرض این‌که ده‌درصد جی‌دی‌پی ایران در ادارت و از این ده‌درصد ده‌درصدش صبح کله‌ی سحر تولید می‌شه و با در نظر گرفتن جی‌دی‌پی تعدیل شده (با قدرت خرید) و نگاه به سی‌آی‌ای فکت‌بوک عددی که درآوردم، هزار برابر کوچکتره یعنی ۲۰ میلیارد تومن. شک دارم که ۲۰ میلیارد در مقابل افزایش احتمالی بهره‌وری یا کاهش احتمالی بیماری ناشی از کم‌خوابی یا کم‌تفریحی چندان مهم باشه.
 
اذيت نكن ديگه! 17 ميليارد تومن كجاش 1000 برابر 20 ميليارد تومنه؟
تخمين به اين خوبي زدم با دو تا ضرب و تقسيم كوچولو، بدون جي دي پي اصلاح شده، به سي آي اي فكت بوك هم نگاه نكردم، كلا 15 درصد خطا داشتم.
 
جالب بود... اولاً دلم خيلي براتون تنگ شده. دوم اينكه توي اين عكس خيلي باحال كه البته عكاسش خيلي باحال بوده لابد، من فقط خود شما و سر هرمس را تشخيص دادم.. از بس كه گيج و گنگم احتمالاً.. و اما درباره ي قصه هاي پريان كه مطلب قبلي شماست، ميدونيد وقتي بچه بودم خاله ام بعد از ظهرها برام قصه ي دختر شاه پريان را تعريف مي كرد هميشه هم نصفه ميموند چون خوابش ميبرد و منو توي خماري ميگذاشت چون من كه البته خوابم نميبرد از بس وروجك بودم ! حالا گاهي فكر مي كنم شايد واسه خاطر همينه كه ته قصه ي زندگي خودم اينقدر بد از آب دراومده... بگذريم. راستش چند روز پيش وقتي كه رفتم "پروفايل لعنتي ياهو 360 ام" رو پاك كردم فقط يه جمله توش جا گذاشتم
" nothing id forever" ‌
 
ببخشید من یه بی‌دقتی موقع مقایسه جوابم با جواب تو کردم و عدد مربوط به یک‌سال (19680 ميليارد تومان) رو به‌جای یک‌روز (17 ميليارد تومان) گرفتم. اون ضریب ۱۰۰۰ از این‌جا می‌آد حق با توست.
 
Post a Comment

........................................................................................

Home