BOLTS




Saturday, April 29, 2006

٭
آقاي ب و پرچم
--------------------
بحث پرچم و وطن باشد و آقاي ب وارد بحث نشود ؟ استغفرالله.
آقاي ب تصور دقيق و مبسوطي از مقوله وطن دوستي و وطن پرستي و پرچم دارد.
براي آقاي ب وطن و پرچم خيلي به هم وابسته اند. زبان فارسي هم به هردو اينها وابسته است.
آقاي ب منظورش از اين حرف اين نيست که اگر آمريکا به ايران حمله کرد حتما نارنجک به خودش مي بندد و عمليات انتحاري انجام مي دهد.
اما منظورش هم اين نيست که تا يکي دو قدم مانده به پاي جان مبارزه نخواهد کرد. و البته تاکيد مي کند که "يکي دو قدم مانده به پاي جان" و براي تاکيد بر حرفش هم شعر "پيش اژدرها برهنه کي شود" را مي خواند.
آقاي ب يادش مي آيد که در کتاب ادبيات در بخش لغت و معني اين درس نوشته بود : "اژدرها=اژدها". آقاي ب به معلمش ياد آوري کرد که "اژدرها=اژدر+ها" و اصولا فرقي نمي کند که انسان پيش اژدها برهنه باشد يا زره داشته باشد چونکه اژدهاي نامبرده ، مبارز نامبرده را درسته با زره قورت خواهد داد. و البته به خاطر مي آورد که معلم بخاطر اين مزه پراکني نمره منفي اي براي ايشان درنظر گرفت. حال آنکه مثل هميشه حق با آقاي ب بود و نويسنده کتاب ادبيات بي سواد بود. و البته جاي تعجب هم ندارد چون اصولا هميشه حق با آقاي ب است.
اينکه چه چيزي آقاي ب را به وطن و پرچم و زبان فارسي وابسته مي کند براي خود ايشان هم خيلي مشخص نيست. اما هرچه باشد، کباب کوبيده و سالاد شيرازي و آهنگ بندري نيست چون اين چيزها بيش از وطن در لوس آنجلس يافت مي شود و اگر دليل وابستگي ايشان اين چيزها بود بايد ايشان به لوس آنجلس وابسته مي بود حال آنکه نيست.
دليل وابستگي آقاي ب به وطن، دوستان و اقوامش هم نيستند چرا که از اين موجودات دوست داشتني همانقدر در اين مرز و بوم دارد که در سوي ديگر جهان.
دليلش شايد خاطرات باشد.
شايد هم فوتبال باشد.
آقاي ب به همسر دلبندش مي گويد که مردها هميشه تنها به يک چيز فکر مي کنند. همسرش مي پرسد : سکس؟ آقاي ب جواب مي دهد: نه. فوتبال.
آقاي ب يک عدد پرچم ايران در خانه دارد که فقط روزهايي که فوتبال ملي در کار است از کشو بيرون مي آيد و به صورت شنل روي دوش آقاي ب قرار مي گيرد. آقاي ب گاهي با اين شمايل به ورزشگاه مي رود و گاهي هم پاي تلويزيون مي نشيند. وقتي که ايران گل مي زند، وقتي که در ورزشگاه است، پرچم را بالاي سرش مي برد و فرياد مي زند. وقتي هم که در خانه است پرچم را بالاي سرش مي برد و فرياد مي زند. وقتهايي هم که ايران مي بازد، پرچم را آرام تا مي کند و در جيبش مي گذارد.
آقاي ب مي گويد پرچم و وطن به بازي فوتبال وابسته است. و مي گويد حرفم را فقط آن وقتي مي فهميد که بين صدهزار ايراني در ورزشگاه آزادي بوده باشيد و ايران گل زده باشد.
علاوه بر این، آقای ب ارتباط مشخصی هم بین وطن و پرچم و سرود ای ایران می بیند اما نمی تواند آنرا درست توضیح دهد.



Comments:
به نظر من آقای ب خیلی بامزه هست. کلن از این پس هر کس بگه آقای ب من به جای این‌که ذهنم بره سراغ بهرام و بابک و بهمن و بهروز بیشتر همین کلمه‌ی بامزه به خاطرم خطور خواهد کرد. ولی در عین حال فکر هم می‌کنم که احساسات آقای ب نسبت به وطن کمی احساساتی هستند و حتا می‌شه گفت شبهاتی در موردشون وجود داره! مثلن من بعد از این‌که این متن رو خوندم به پرچم آقای ب فکر کردم که چه چیزی می‌تونه وسطش باشه؟ که البته فورن به این نتیجه رسیدم که الله! چون ایشون اولن پرچم‌شون رو از منابع مورد تایید جمهوری اسلامی خریداری کرده‌ند و دومن هم به نظر نمی‌رسه توی استادیوم آزادی بشه پرچم دیگه‌ای رو استفاده کرد. حالا مسئله‌ای که پیش میاد اینه که آیا اگر چند سال دیگه آقایون زیر پاشون خالی شد یا خدای ناکرده ملت ایران حس آزادی‌خواهی‌شون گل کرد و رژیم جدیدی برپا شد و به تبع اون پرچم ایران رو هم کمی دست‌کاری کردند، آقای ب پرچم جدید رو خریداری خواهند کرد؟! و آیا احساس وطن‌شون نسبت به پرچم جدید همان خواهد بود؟ و آیا اگر آری، این چه حس وطنی‌ست که نسبت به مرور زمان و وزیدن باد تغییر می‌کنه؟ و آیا اگر خیر این چه حس پرچم‌دوستی‌ست که نگاره‌های پرچم به دخلش نیست؟!
 
والله راستش پرچم ایشان بدون علامت است. الله اکبر های بیست و دوگانه را ندارد. علامتی هم در وسط آن نیست.
 
البته گمان کنم سایز آن قدم های کذایی تا مرگ کمی بلند است... در حدی که به محض شنیدن صدای انفجار گلوله یی در صد فرسخی مرز شما در آن ور آب ها رویت خواهید شد!
 
می‌دونی نادر، هر سال اینجا یه جشن پرچمهاست و هر سال جای پرچم ایران خالیه چون ملت می‌ترسن بهشون بگن «سلطنت‌طلب» یا «حزب‌اللهی». من از ناسیونالیسم همونقدر بدم می‌آد که تو بدت می‌آد ولی اون پرچم نشونه اون خاکیه که روش بزرگ شدیم و نشونه این که دلمون می‌خواد سربلند باشه. همین رو هم با انگهای «حزب‌اللهی» و «سلطنت‌طلب» از خودمون بگیریم که دیگه ...
 
Post a Comment

........................................................................................

Home